ענבל בר-און, משרד עריכת דין
לפניות במיילצור קשר

לשון הרע במבחן הבריות

בכדי להיפרע פיצויים בלשון הרע, יש להוכיח מספר יסודות - כי הפרסום עולה כדי לשון הרע, וכי לא מתקיימות ההגנות שבסעיפים 13, 14 ו-15 לחוק איסור לשון הרע (ההגנה בסעיף 13 עוסקת בפרסומים מותרים, ההגנה בסעיף 14 עוסקת בהגנת "אמת דיברתי", וההגנה בסעיף 15 עוסקת בהגנת תום הלב). 

סעיף 1 לחוק איסור לשוןה רע, התשכ"ה - 1965, קובע מהי לשון הרע: 

  • 1 לשון-הרע מהי (תיקון: תשנ"ז) 
    לשון-הרע היא דבר שפירסומו עלול - 
    (1) להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם; 
    (2) לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו; 
    (3) לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו; 
    (4) לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, מינו או נטייתו המינית.



במסגרת היסוד הראשון - היות פרסום "לשון הרע", יש להוכיח כי הפרסום מהווה "לשון הרע" במבחן האדם הסביר, כלומר - אין זה משנה כי הנמען של הפרסום הדיבתי נפגע מן הפרסומים, כל עוד 'האדם הסביר' לא רואה בפרסום זה פרסום שנועד "להשפיל אדם בעיני הבריאות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצידם" וכולי (ע"א 534/65 דיאב נ' דיאב, פ"ד כ(2) 269, 274, ע"א מיכאלי ואח' נ' אלמוג, פ"ד מו(5) 555, 562).

לא תחושת האדם הנפגע היא הקובעת, אלא פרשנות בית המשפט למידת הפוגענות של הפרסום, וזאת לפי "מבחן הבריות". יש לשים לב, שהמבחן הזה הינו רב תרבותי - היינו - אם ביטוי מסוים אינו נחשב לפוגעני בחברת הרוב, אך נחשב לפוגעני בחברת המיעוט אשר הנפגע משתייך אליה (לדוגמא: אין שום דבר פוגעני בלטעון כי פלוני צופה בטלוויזיה בשבת, אא"כ פלוני הוא דתי או חרדי).

המבחן הזה משקף את רבגוניותה ואת רבתרבותיותה של החברה, אך כפי שעיקרון הרב תרבותיות בחברה ליברלית מעורר דילמות קשות, כך - הדילמות הללו אינן פוסחות על הכרעות השופטים בתחום דיני לשון הרע. לדוגמא: מה אם ערבי ישראלי (או פלשתיני ישראלי) גורס כי הטענה כי הוא 'נאמן לישראל' פגעה בשמו הטוב במגזר הערבי? לכאורה, הפעלת העיקרון כאן עלולה לפגוע בתקנת הציבור של החברה הישראלית, ולמעשה, בתי המשפט אינם חדלים להתחבט בסוגיות הללו.

הפסיקה מכירה באפשרות  לפסוק פיצוי לנפגע מלשון הרע, גם אם טענתו מעוררת קשיים, ובלבד שבית המשפט משקף את תחושותיו של הנפגע לאור ערכי החברה בה הוא חי ופועל, אך אינו מאמץ ערכים אלו. אולם הגבול עובר בתקנת הציבור;

ככל שהכרה של בית המשפט ב'עלבון' של נפגע מלשון הרע, במבחן הבריות של סביבתו הקרובה, פוגעת בתקנת הציבור, בית המשפט ימנע מלפסוק פיצויים.

הנושא מורכב ומלא ניואנסים, וניתן לקרוא על כך עוד במאמר המלא אשר פורסם באתר חדשות מחלקה ראשונה

אודות המשרד

משרד עריכת הדין ענבל בר-און עוסק במשפט המנהלי ובנקודות המפגש של האזרח הקטן עם הרשות או עם גופים גורמים עתירי כוח (הידועים גם כ"גופים דו מהותיים").

המשרד עוסק בעיקר בתחום הפסיכיאטריה והמשפט, עם דגש על אשפוז בכפייה, ערר וערעור על אשפוז בכפייה, תביעות נזיקין בגין אשפוז בכפייה, מניעה משפטית של אשפוז בכפייה, ועוד.

גם כשאנו עוסקים בתחומי המשפט האזרחי, הדגשים הינם על יחסי האזרח והרשות: תביעות נזיקין כנגד רשויות שלטוניות בגין עוולות חוקתיות, התגוננות מפני תביעות השתקה של רשויות מקומיות, ועוד. 

אתר זה עדיין מצוי בשלבי בנייה, לפיכך הנכם מוזמנים להמשיך ולהתעדכן מפעם לפעם בעמודים חדשים ובמאמרים חדשים.

תחומי עיסוק

  • מטרדי רעש
  • פסיכיאטריה ומשפט (אשפוז בכפייה)
  • משפט מנהלי
  • דיני לשון הרע והגנת הפרטיות
  • נזקי גוף
  • נכי צה"ל

צור קשר

050-4421948*

דוא"ל: [email protected]